NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
عُبَيْدٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ ثَابِتٍ
عَنْ أَنَسٍ أَنَّهُ
سُئِلَ عَنْ
خِضَابِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَذَكَرَ
أَنَّهُ لَمْ
يَخْضِبْ
وَلَكِنْ
قَدْ خَضَبَ
أَبُو بَكْرٍ
وَعُمَرُ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُمَا
Sâbit'ten rivayet
edildiğine göre:
Enes (r.a)'a, Hz. Nebi
(s.a.v.)'in boyanması konusu soruldu. O da Resûlullah’ın boyanmadığını, ama Ebû
Bekir ve Ömer'in boyandıklarını söyledi.
İzah:
Buharî Menakîp, Lîbas;
Müslim, Fedâil: Nesaî Zinet; İbn Mâce. Libas
Hadisin Buhari'deki
rivayetinde Hz. Ebû Bekir ve Hz Ömer'in durumları söz konusu edilmemiştir.
Müslim'deki rivayetinde Hz. Ebu Bekir'in kına ve ketemle, Hz. Ömer'in ise
sadece kına ile boyandığı zikredilmiştir.
Bu haberde Enes (r.a),
Hz. Nebi'in boyanmadığını söylemiştir.
Bundan önceki Ebû Rimse
rivayetinde ise, Rasûlullah'm sakalına kına yaktığını, bundan sonra gelecek
olan İbn Ömer hadisinde ise vers ve za-feran sürdüğü rivayet edilmektedir.
Buna göre bu rivayetlerin
arasında bir çelişkinin varlığı söz konusu olmaktadır. Bu hadislerin arasını
telifte alimler farklı şeyler söylemişlerdir. İbn Reslân, "Ebû Rimse ve
İbn Ömer hadislerinde Hz. Nebi'in sakalını boyadığı ifâde edilmektedir. Enes'in
haberi ise mutlaktır. Dolayısıyla onun haberine göre Rasûlullah'm boya
sürmeyişinden maksat, ellerine ve ayaklarına sürmediğidir."
İbn Reslân'm dediğine
göre Hz. Nebi (s.a.v.) el ve ayaklarına kına sürmemiştir ve Enes'in haberi
bununla ilgilidir, sakalına ise sürmüştür, Ebu Rimse ve îbn Ömer'in haberi de
bununla alâkalıdır.
Bezlü'l - Mechûd
müellifi, İbn Reslân'in bu telifini nakletmiş, ama beğenmemiştir. Ona göre
doğrusu Hint ulemâsından Muhammed Yahya'nın hocasının ders takririnden yazdığı
şu teliftir:
"Hz. Nebi'in kına
sürünmediğini bildiren haberler onun sakalının tamamını boyamadığma
hamledilir. Kına süründüğünü bildiren ha herlerden, maksat ise. Onun ağaran
bazı kıllarını boyamış olmasıdır. Yani Rasûlullah Efendimiz, saçının sakalının
tamamını boyamamıştır. Fakat saçmdaki veya sakalındaki ağaran bazı kılları
boyamıştır."
Muhammed Yahya'nın bu
izahı, saç ve sakalı boyamaya cevaz veren ve bunu nehyeden haberleri telif için
daha önce söylediklerimizle çelişkili zannedilmemelidir. Orada âlimler
boyamayı teşvik eden hadisleri, Ebu Kuhafe gibi saçı sakalı benbeyaz olanları
boyamaya, boyamayı nehyedenleri ise kır olanlara hamletmiştir. Muhammed
Yahya'nın buradaki izahı ise Rasûlullah'm saç ve sakalının içinde tamamen
beyazlaşan kılları
boyadığına işaret
etmektedir.
Aliyyü'l Kârı ise, Hz.
Nebi'in sakalını boyadığını bildiren hadislerle, üzerinde durduğumuz Enes
hâdûsinin telifi sadedinde "Enes'in dediğine göre Rasûlullah saçını
boyamamış öbürlerine göre ise sakalını
boyamıştır." der.
Bu hadisin tevilinde
hemen hemen herkesçe kabul edilen telif Nihâye'deki şu teliftir. "Hz. Nebi
(s.â) genelde saçını sakalını boyamamış, ama arasrra boyamıştır. Herkes kendi
gördüğünü haber vermiştir."